obrazy

2017-súčasnosť

Aj keď je to stále ten istý Mikuška, v minulosti i v súčasnosti, v každom časovom období nájdeme v jeho maľbách nové myšlienky, ďalšie témy, tvarové i farebné variácie. Kým v minulosti v jeho tvorbe prevažovali pokojné, poetické jemne modelované i farebne tlmene tónované akordy modrej, okrovej a oranžovej, dnes k nim často pridáva dynamické staccato žltej, červenej či tmavomodrej. V niektorých obrazoch diváka až pohltí vášnivá a dramatická červená, či tajomná hĺbka tmavomodrého neznáma, ozvláštnená akcentami žiarivých strieborných a zlatých odleskov.

Ela Porubänová

V roku 2022 opäť prichádza s najnovšou kolekciou malieb a kresieb, ktoré na verejnosti predstavil prvýkrát. Ján Mikuška vsadil na reminiscencie, metafory, parafrázy, spomienky a predstavy v procese času, ktorý prežil sám so sebou a s umeleckou fantáziou vo svojom ateliéri. Tam paradoxne najčastejšie hľadá a prekvapivo aj stále nachádza novú a novú inšpiráciu. Vychádza so svojich minulých diel, kompozícií, formátov. Recykluje všetko čo už zažil, čo obdivuje, s čím sa stotožnil. Má to pre neho celoživotný význam, preto sa aj tieto podobenstvá a apely objavujú znovu v najnovšej sérii diel.


2012 - 2016

Autor hľadá nové výtvarné postupy, mení autorský rukopis a objavuje ďalšie inšpirácie a tvorivé impulzy. V reminiscenciách a spomienkach na umelecké začiatky komponuje do svojich malieb prvé komorné zátišia, vytvorené krátko po skončení školy. Akoby v týchto návratoch do nich ukrýval znamenia a duchovné paralely večného kolobehu života.

Ela Porubänová

Sugestívne a imaginatívne krajiny v sebe vždy niesli ďalšie dimenzie a tajomné odkazy. Najnovšie do nich ukrýva posolstvá o záchrane čoraz viac ohrozovanej prírody. Najmä stromy sú nositeľmi napätia medzi viditeľným a ukrytým pod povrchom. Raz hľadá magické asociácie v tajomnom svetle prebleskujúcom v ich korunách, inokedy sú prítomné už len ako neživé maľby z obrazu, umiestnené a zasadené do krajiny. V ďalších dielach ich symbolicky kladie na zlatý piedestál, tvorí im pomníky. Citlivo tak pomenúva krehkú rovnováhu medzi konaním človeka a záchranou prírody. Zamýšľa sa nad tým, ako sa nám všetko živé, krásne prirodzené a prírodné stráca pred očami a nostalgicky to zaznamenáva do svojich diel. 


2008 - 2011

V dielach, akoby nekonečnom obklopenou krajinou sa často objavujú symboly civilizácie v podobe svetskej i duchovnej architektúry opustenej samoty, kostolíka, kríža, poľnej cesty, či vtáčích krídel, ktoré so skupinkami osamotených stromov vyvolávajú snové nálady melanchólie a nostalgie. V prostredí monumentálne komponovanej krajiny, z ktorej paradoxne vyžaruje neopakovateľný pocit intímnej atmosféry okamihu, majú významné postavenie kompozícia, farba i svetlo. Najmä dlhé, zväčša diagonálne svetelné lúče pretínajú a dynamizujú precízne budovanú a vrstvenú kompozíciu ako protipól mäkkým a rozplývavým farebným valérom. Homogénnosť farebných plôch často narúšajú geometrizujúce, na viac plánov členené kompozície niekoľkých tém: krajina v krajine, žena v krajine, zátišie v krajine, ktoré vzájomne vrství, prelína a kombinuje. 



1998 - 2007

Mikuška, ktorý sa svojou tvorbou vzácne kompaktnou, konkrétnymi vývinovými obdobiami len minimálne ovplyvnenou a v časových súradniciach takmer nemennou nesnaží za každú cenu zaradiť do najaktuálnejších maliarskych výbojov, si vytvoril vlastný, výsostne individuálny a jednoznačne dešifrovateľný výtvarný jazyk.

Nemenej dôležité sa preňho stali aj podnety z umelecky priaznivého prostredia Nového Mesta nad Váhom, v ktorom tvorili významné osobnosti slovenskej výtvarnej kultúry.

Hlavný a zrejme trvalý vplyv naňho mala predovšetkým medzivojnová tvorba maliara Petra Matejku. Jána Mikušku zaujali hladkou šerosvitnou maľbou, s osobitou symbolikou a poetikou maľované melancholické portréty záhadných a tajomných žien, ktoré ho v rôznych modifikáciách inšpirujú dodnes.

V symbióze človeka a prírody sa z horizontu umelcovej krajiny vynárajú siluety éterických tajomných ženských postáv so záhadnými úsmevmi, raz nesmelo zahalené do anonymných línií a tvarov, inokedy odvážne stvárnené v zmyselnej nahote dokonalého ženského tela.



1973 - 1997

Ako maliar je výtvarne školený pre monumentálnu maľbu, ale už od začiatku svojej výtvarnej cesty, už 50 rokov rafinovane využíva získané poznatky aj vo svojom komornom maliarskom diele.  Dodnes v jeho dielach vnímame priestor a výtvarné vzťahy v monumentálnych súvislostiach, ktoré dokáže brilantne vytvoriť aj na menších formátoch svojich malieb

Aj keď Ján Mikuška z času načas priblíži svoje diela verejnosti, ucelenými samostatnými výstavami sa nepredstavuje často. AJ keď sa tak dej, zvyčajne to býva pri príležitosti autorových životných jubileí.

Prvú výstavu mal už v roku 1973 v Gottwaldove (dnešnom Zlíne) spolu s akad. sochárom Milanom Struhárikom a trenčianskym akad. maliarom Mariánom Sučanským. 


akad. mal. Ján Mikuška, Malinovského 4, Nové Mesto nad Váhom, 915 01
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky